TA1.SK
Meniny má Katarína
Slovensko

Slovenské železnice zaostávajú v bezpečnosti a modernizácii

2 min čítania

Po tragickej vlakovej havárii pri Jablonove nad Turňou sa opäť otvorila téma bezpečnosti železníc na Slovensku. Odborníci upozorňujú na nedostatočné zabezpečenie tratí a pomalý pokrok v modernizácii.

Vypočuť si článok

Slovenské železnice zaostávajú v bezpečnosti a modernizácii
Foto: SME

Železničná doprava na Slovensku čelí vážnym problémom v oblasti bezpečnosti, najmä po havárii pri Jablonove nad Turňou, ktorá patrí k najhorším incidentom v posledných rokoch. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) upozorňuje na nedostatok moderných zabezpečovacích systémov, ktoré by mohli predchádzať tragédiám. Podľa analýzy je na Slovensku nainštalovaný systém ETCS len na necelých 250 kilometroch zo 3,5 tisíca železničných tratí, pričom v Česku pokrýva tento systém už 1200 kilometrov.

Plán modernizácie železníc, ktorý sa pravidelne aktualizuje, sa často stretáva s odôvodnením, že na realizáciu chýbajú financie. Hlavný cieľ, ktorým je rozšírenie systému ETCS na hlavných medzinárodných tratiach do roku 2030, sa zdá byť nedosiahnuteľný. ÚHP navrhuje, aby ŽSR nezavádzali len najdrahšie verzie systému a namiesto toho investovali do lacnejších variantov na tratiach s nižšími rýchlosťami, čo by mohlo výrazne zlepšiť bezpečnosť bez zbytočných nákladov.

Odborníci tiež odporúčajú, aby sa investície sústredili na trate, kde jazdia vlaky aspoň raz za dve hodiny. Týmto spôsobom by sa mohli zvýšiť bezpečnostné štandardy na najfrekventovanejších úsekoch. Automatizácia zabezpečovacích zariadení, ktorá by umožnila diaľkové riadenie výhybiek a návestidiel, je ďalším krokom, ktorý by mohol zefektívniť prevádzku. Napriek tomu, že plán obnovy predpokladal automatizáciu 111 kilometrov tratí do polovice budúceho roka, tento cieľ sa zrejme nepodarí splniť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) tvrdia, že investujú do zabezpečovacích zariadení v súlade s dostupnými zdrojmi a pripravenosťou projektov. Avšak, ako upozorňuje ÚHP, komplexné modernizácie tratí sú drahé a časovo náročné, pričom priemerné tempo modernizácie dosahuje len 14 kilometrov ročne. Týmto spôsobom sa zvyšuje riziko, že bezpečnostné systémy ostanú na súčasnej úrovni, čo môže mať závažné následky pre cestujúcich.

Podľa analytikov je dôležité, aby sa samostatné projekty automatizácie realizovali rýchlo a efektívne. Tieto projekty, ktoré tvoria približne päť percent z ceny komplexnej modernizácie trate, sú nielen finančne návratné, ale výrazne zvyšujú bezpečnosť. Napriek tomu, že komplexná rekonštrukcia zlepšuje hodnotu infraštruktúry, je dôležité nezanedbávať urgentnú potrebu zlepšenia bezpečnostných systémov. Bez adekvátnej modernizácie a investícií do zabezpečenia železníc môže Slovensko naďalej čeliť vážnym prevádzkovým problémom a ohrozeniu života cestujúcich.

Tagy

#železnice#bezpečnosť#modernizácia