TA1.SK
Meniny má Emília
Ekonomika

Výrobcovia sirupov obchádzajú novú daň kreatívnymi metódami

1 min čítania

Na Slovensku bola od januára 2025 zavedená daň na sladené nápoje, ktorá vyvolala vlnu kreativity medzi výrobcami. Mnohí z nich sa snažia obísť túto daň označovaním svojich produktov ako výživové doplnky.

Vypočuť si článok

Výrobcovia sirupov obchádzajú novú daň kreatívnymi metódami
Foto: TOPKY

Nová daň zo sladených nealkoholických nápojov, ktorá začala platiť 1. januára 2025, je súčasťou konsolidačného balíčka slovenskej vlády. Tento krok sa však stretol s odporom výrobcov, ktorí sa snažia vyhnúť vyššiemu zdaneniu. Daň sa vzťahuje nielen na nápoje s pridaným cukrom, ale aj na sirupy, čo vyvolalo zaujímavé reakcie na trhu.

Niektorí výrobcovia sa rozhodli označiť svoje sirupy za „výživové doplnky“, čím sa im podarilo obísť túto daň. Inštitút finančnej politiky (IFP) upozornil, že tento krok sa ukázal ako veľmi efektívny. Po preklasifikovaní produktov sa cena ovocných sirupov znížila takmer o polovicu, čím sa vrátila na úroveň pred zavedením dane. Tento trend sa rýchlo rozšíril aj medzi ďalšími značkami, čím sa vytvoril dominový efekt.

Hoci etikety týchto produktov spĺňajú legislatívne požiadavky, existujú vážne obavy, že mnohé z nich nespĺňajú definíciu výživových doplnkov. To môže narušiť konkurenciu na trhu a predstavuje fiškálne riziko pre štátny rozpočet. Tento prípad jasne ukazuje, že výrobcovia sa snažia obísť vládne nariadenia a konsolidačné plány, čo môže mať ďalekosiahle dôsledky pre daňovú politiku a reguláciu potravín na Slovensku.

Tagy

#daň#sirupy#výživové doplnky#Slovensko