TA1.SK
Meniny má Oldrich
Zahraničie

Rakúsko plánuje predĺžiť interval STK na dva roky

2 min čítania

Rakúska vláda pripravuje zmenu pravidiel pre technické kontroly vozidiel, čím chce predĺžiť interval povinnej STK z jedného roka na dva. Tento krok však ide proti aktuálnym snahám Európskej únie, ktorá presadzuje častejšie kontroly starších vozidiel.

Vypočuť si článok

Rakúsko plánuje predĺžiť interval STK na dva roky
Foto: TechByte

Zmeny v pravidlách technických kontrol vozidiel, ktoré plánuje rakúska vláda, sa dotknú aj mnohých Slovákov žijúcich v tejto krajine. Podľa informácií servera Heute, štátny tajomník pre dereguláciu Josef Schellhorn predstavil zámer predĺžiť interval povinnej STK z jedného na dva roky. Tento krok je súčasťou širšieho balíka opatrení, ktorých cieľom je znížiť administratívnu záťaž pre vodičov, pričom Schellhorn tvrdí, že súčasné pravidlá sú pre vodičov zbytočne zaťažujúce a nová úprava by mala ušetriť čas a peniaze.

V porovnaní so Slovenskom má Rakúsko prísnejšie pravidlá pre technické kontroly. Kým na Slovensku je prvá STK povinná po štyroch rokoch od prvej registrácie, v Rakúsku sa vozidlo musí podrobiť inšpekcii už po troch rokoch. Plánované predĺženie frekvencie kontrol na dva roky by znamenalo, že vodiči by museli navštevovať stanice technickej kontroly menej často, čo by mohlo byť pre mnohých vítanou zmenou.

Tento postoj však ostro kontrastuje s požiadavkami Európskej únie, ktorá argumentuje, že častejšie technické kontroly zvyšujú bezpečnosť na cestách. Podľa predstáv euroúradníkov by mali byť staršie a intenzívne využívané vozidlá kontrolované každý rok. EÚ tiež zdôrazňuje, že pravidelné kontroly pomáhajú pri sledovaní plnenia ekologických limitov. Na druhej strane, zástancovia dvoch rokov medzi kontrolami tvrdia, že moderné vozidlá sú technicky spoľahlivejšie a vybavené elektronikou, ktorá dokáže včas upozorniť na poruchy.

Kritici ročných kontrol poukazujú na to, že nie všetky vozidlá sú využívané rovnako. Zatiaľ čo niektorí vodiči najazdia ročne desiatky tisíc kilometrov, iní jazdia len sporadicky. Pre majiteľov málo jazdených a dobre udržiavaných áut môže byť ročná STK neprimeranou záťažou. V súčasnosti sa v mnohých európskych krajinách už osvedčil dvojročný interval bez negatívneho dopadu na bezpečnosť.

Rakúska vláda však nebude môcť nové pravidlá zaviesť okamžite. Návrh musí prejsť procesom pripomienkovania a následne si vyžiada úpravu viacerých zákonov. Podľa plánov by sa zmeny mohli implementovať v priebehu roka 2026.

Tagy

#Rakúsko#STK#technické kontroly##legislatíva