Problémy s protihlukovými stenami na D4/R7: Zlyhanie po piatich rokoch
Protihlukové steny na diaľniciach D4 a R7, ktoré mali vydržať 100 rokov, sa po piatich rokoch prevádzky rozpadávajú. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že poškodené oceľové panely budú nahradené novými hliníkovými.
Vypočuť si článok

Problémy s protihlukovými stenami na úsekoch D4 a R7 sa stávajú vážnym technickým zlyhaním. Oceľové výplne, ktoré mali zabezpečiť dlhodobú ochranu pred hlukom, sú po približne piatich rokoch v tak zlom stave, že je potrebná ich výmena. Opravy sú financované zhotoviteľom, keďže ide o projekt verejno-súkromného partnerstva.
Na začiatku prevádzky novej bratislavskej nultého obchvatu vodiči chválili plynulú premávku a moderné technológie. Avšak, aktuálne sa ukazuje, že nie všetky inovatívne riešenia sú vhodné pre náročné podmienky diaľnic. Podľa zistení redakcie TV Markíza sú protihlukové steny na viacerých miestach v takom zlom technickom stave, že vyzerajú ako „šrot“, hoci ich životnosť sa bežne odhaduje na desiatky rokov.
Pri výstavbe diaľnic sa predpokladá, že konštrukčné prvky, ako mosty a protihlukové steny, vydržia niekoľko desaťročí. V prípade D4/R7 však koncesionár Zero Bypass Limited použil oceľové panely s vrstvenou povrchovou koróziou, ktorá mala slúžiť ako ochranná vrstva. Kombinácia nevhodného materiálu a náročného prostredia, kde pôsobí soľ, voda a emisie, viedla k rýchlej degradácii týchto panelov.
Dôsledkom tejto situácie je nielen zhoršenie estetického vzhľadu konštrukcií, ale aj ich funkčnosti. Ak sa degradácia materiálu nezastaví, môže to mať negatívny dopad na akustické vlastnosti stien a vytvoriť bezpečnostné riziká. Niektoré panely už teraz vykazujú známky rozpadania sa.
Ministerstvo dopravy potvrdilo, že konzorcium D4/R7 začalo s výmenou poškodených oceľových panelov za nové hliníkové. Aktuálne prebieha táto výmena na rýchlostnej ceste R7 v bratislavskej časti Trnávka a pokračovať má aj v ďalších úsekoch v nasledujúcich mesiacoch.
V rámci projektu D4/R7 je dôležité, že zodpovednosť za stav diela nesie koncesionár. Štát platí koncesionárovi za dostupnosť, pričom tieto platby sú viazané na udržanie dohodnutých kvalitatívnych parametrov. Ak by cesta tieto podmienky nespĺňala, štát by mohol platby krátiť. Zhotoviteľ preto financuje výmenu panelov z vlastných zdrojov, čo by nemalo zaťažiť daňovníkov.
Tagy
Súvisiace články

Život s vaginizmom: Eva odhaľuje svoje skúsenosti a výzvy
Eva sa delí o svoje ťažkosti s vaginizmom, ktorý jej znemožňuje pohlavný styk. Jej príbeh upozorňuje na dôležitosť otvorenej diskusie o tejto téme, ktorá sa týka mnohých žien.

Dáta v eZdraví sú neúplné, SKZL žiada prístup k röntgenovým snímkam
Slovenská komora zubných lekárov upozorňuje na nedostatky v systéme eZdravie. Viceprezident SKZL Peter Kukolík vyzýva na zlepšenie prístupu k zdravotným informáciám a röntgenovým snímkam.

ZSSK upozorňuje na výluky vlakov na východe Slovenska
Železničná spoločnosť Slovensko informuje o dnešných výlukách na východe krajiny. Cestujúci budú musieť využiť náhradnú dopravu v dôsledku prác v železničnej stanici Košice.
