TA1.SK
Meniny má Milan
Slovensko

Po nehode vlakov volajú po rýchlejšom zavedení ETCS

1 min čítania

Nehoda vlakov pri Pezinku vyvolala urgentnú potrebu zrýchliť vybavenie rušňov moderným zabezpečovacím systémom ETCS. Experti upozorňujú na nutnosť zabezpečiť, aby na koridorových tratiach jazdili len vlaky s touto technológiou.

Vypočuť si článok

Po nehode vlakov volajú po rýchlejšom zavedení ETCS
Foto: TOPKY

V súvislosti s nehodou vlakov pri Pezinku, ktorá sa stala 9. novembra, prodekan Žilinskej univerzity Jozef Gašparík zdôraznil potrebu urýchliť proces vybavovania rušňov palubnou jednotkou ETCS. Tento systém, ktorý je schopný automaticky zastaviť vlak, je nevyhnutný na zlepšenie bezpečnosti. Gašparík uviedol, že v súčasnosti je na tratiach s ETCS prevádzkovaných aj niekoľko vlakov bez tohto zariadenia, čo zvyšuje riziko nehôd.

Trať pri Pezinku patrí medzi najmodernejšie na Slovensku, avšak regionálny vlak, ktorý sa zrazil s expresným, nemal potrebnú palubnú jednotku ETCS. To znamená, že rušňovodič mal plnú zodpovednosť za sledovanie návestí. Gašparík upozornil na vysoké náklady spojené so zavedením tohto systému, pričom cena pre jeden rušeň presahuje pol milióna eur. Napriek tomu je podľa neho potrebné zmodernizovať vybavenie vlakov a zaviesť prevádzku iba tých, ktoré sú ETCS vybavené.

Okrem technických aspektov nehody Gašparík poukázal aj na zlyhanie ľudského faktora, ktoré sa môže podieľať na nehodách. Pripomína, že železničná doprava má prísne bezpečnostné normy a rušňovodiči prechádzajú náročným výcvikom. Od roku 2025 bol znížený minimálny vek pre výkon tejto profesie na 19 rokov, čo vyžaduje prehodnotenie vzdelávacieho systému a posilnenie praktického výcviku. Nehoda pri Pezinku, ktorá si vyžiadala zranenia desiatok cestujúcich, opäť zdôrazňuje potrebu zabezpečiť vyššie štandardy v oblasti železničnej dopravy.

Tagy

#železnice#ETCS#nehoda