TA1.SK
Meniny má Katarína
Zahraničie

Nové pravidlá STK: Automobily sa stávajú telemetrickými stanicami

2 min čítania

Mnohí vodiči nemajú tušenia, že ich autá počas technickej kontroly odosielajú údaje do Bruselu. Tento nový systém vyvoláva zvedavosť aj obavy, pričom sa zameriava na monitorovanie reálnej spotreby paliva a energie.

Vypočuť si článok

Nové pravidlá STK: Automobily sa stávajú telemetrickými stanicami

V Európe sa automobily od modelového roku 2021 stali súčasťou rozsiahlej telemetrickej siete. Počas pravidelných technických kontrol sa do centrálnej databázy odosielajú podrobné údaje o jazde, spotrebe paliva a dobíjaní batérií. Tento systém, známy ako OBFCM, sleduje nielen najazdené kilometre, ale aj priemernú rýchlosť a v prípade hybridných vozidiel aj dĺžku čisto elektrickej jazdy.

Zber týchto informácií prebieha automaticky a výrobcovia vozidiel ich zasielajú Európskej environmentálnej agentúre. Hoci je cieľom tohto opatrenia porovnať reálnu spotrebu s hodnotami z laboratórnych testov, mnohí vodiči si nie sú vedomí, že do týchto súborov sa ukladá aj VIN číslo vozidla. To umožňuje priradiť merania k konkrétnemu autu, čo môže vyvolávať obavy o ochranu osobných údajov.

Od roku 2023 sa k monitorovaniu pripojila nová povinnosť, ktorá sa týka pravidelných technických kontrol. Technici majú možnosť odčítať kompletný balík informácií z OBFCM modulu, ktorý sa následne môže dostať k národným orgánom a do európskej databázy. Tento proces mení bežnú kontrolu technického stavu na prenos dát do systému, o ktorom sa doteraz veľa nehovorilo. Odborníci sa obávajú, že tieto údaje by mohli byť využívané aj na iné účely, ako napríklad na spoplatnenie jázd podľa najazdených kilometrov.

Vodiči majú právo odmietnuť sprístupnenie týchto údajov. Automobilky, ako BMW a Volkswagen, potvrdzujú, že majitelia môžu požiadať o vypnutie odosielania informácií písomne. Takáto žiadosť môže byť uplatnená aj počas technickej kontroly, avšak technici na túto možnosť často neupozorňujú. Ak vodič vyjadrí nesúhlas, dáta sa neodosielajú a v centrálnej databáze nezostanú žiadne nové záznamy. Tento krok môže poskytnúť istotu ochrany súkromia, ale zároveň môže viesť k riziku, že výrobcovia nebudú poskytovať určité záruky alebo aktualizácie softvéru.

V súčasnosti neexistuje jednotné pravidlo, ako sa jednotlivé automobilky postavia k odmietnutiu zberu údajov, čo vytvára ďalšie otázky o transparentnosti a ochrane osobných údajov vodičov.

Tagy

#STK#automobilky#dáta##OBFCM