TA1.SK
Meniny má Barbora
Ekonomika

Mýtus o prémiovom benzíne: Zbytočné výdavky alebo skutočný prínos?

1 min čítania

Mnoho vodičov verí, že prémiový benzín zlepší výkon ich vozidla. Mechanik Tyler zo South Hills Toyota však tento mýtus vyvracia a upozorňuje, že väčšina vodičov len zbytočne utráca peniaze. Aké sú teda skutočné výhody a nevýhody prémiového paliva?

Vypočuť si článok

Mýtus o prémiovom benzíne: Zbytočné výdavky alebo skutočný prínos?
Foto: TechByte

Vodiči sa často domnievajú, že natankovanie drahšieho benzínu zabezpečí lepší výkon a nižšiu spotrebu. Mechanik Tyler však tvrdí, že základným omylom je chápanie oktánového čísla, ktoré neoznačuje kvalitu paliva, ale jeho odolnosť voči predčasnému vznieteniu. Pre bežné autá je 95-oktánový benzín dostatočný a natankovanie 100-oktánového paliva je porovnateľné s užívaním nepotrebných vitamínov.

Kým prémiové palivá môžu obsahovať vyššiu koncentráciu čistiacich prísad, ich prínos spočíva skôr v údržbe motora, nie v okamžitom náraste výkonu. Moderné motory sú vybavené senzormi, ktoré chránia motor pred zlým palivom, avšak nie sú nastavené na využitie vyššieho potenciálu prémiového benzínu. Preto je prémiový benzín odporúčaný len v prípade, ak to predpisuje výrobca vozidla.

Podobná situácia je aj pri nafte, kde cetánové číslo určuje schopnosť paliva sa vznietiť. Prémiová nafta môže zlepšiť kultivovanosť motora a jeho studené štarty, ale aj tu platí, že bežný vodič si výrazný nárast výkonu nevšimne. Na druhej strane, prémiová nafta ponúka výhody v oblasti údržby a zimnej prevádzky, keďže obsahuje aditíva, ktoré chránia vstrekovacie systémy a zlepšujú parametre pri nízkych teplotách. Zatiaľ čo prémiový benzín môže byť len zbytočným luxusom, prémiová nafta sa môže ukázať ako rozumná investícia do prevencie porúch v zimnom období.

Tagy

#benzin#nafta#motor