Vianočné pohľadnice: Tradícia, ktorá sa mení
Vianočné pohľadnice, kedysi neodmysliteľná súčasť sviatkov, dnes zažívajú pokles popularity. Ako sa zmenil zvyk posielania týchto pozdravov a prečo si stále zachovávajú svoje čaro?
Vypočuť si článok

Tradícia posielania vianočných pozdravov má svoje korene v stredoveku, kedy mnísi vymieňali ručne vyrábané rytiny. Prvá papierová vianočná pohľadnica sa objavila v Londýne v roku 1843 a rýchlo sa rozšírila po Európe, vrátane Slovenska, kde sa stala obľúbenou medzi rôznymi spoločenskými vrstvami.
V priebehu dejín sa pohľadnice prispôsobovali dobe a kultúrnym zmenám. Počas socializmu boli náboženské motívy nahradené neutrálnymi obrázkami, no ich výtvarná hodnota ostala zachovaná. Dnes sa staré návrhy vracajú v podobe nostalgických reedícií, avšak väčšina pozdravov sa posiela digitálne. Napriek tomu klasická papierová pohľadnica ostáva jedným z najosobnejších spôsobov, ako vyjadriť prianie.
S nástupom digitálnej komunikácie klesol počet odoslaných pohľadníc. Kým v roku 2000 bolo odoslaných približne 6,5 milióna pozdravov, v roku 2018 to bolo už len 1,5 milióna. Slovenská pošta sa snaží tradíciu oživiť projektom Vianočná pošta, kde deti posielajú svoje priania Ježiškovi. Existuje aj online služba Moja pohľadnica, ktorá umožňuje vytvoriť vlastné prianie a doručiť ho v papierovej podobe.
Podľa hovorkyne Slovenskej pošty, Evy Peterovej, je predvianočný čas obdobím najväčšieho záujmu o papierové pohľadnice. Aj keď ich počet klesá, dopyt po nich ostáva. V roku 2024 sa odoslalo približne 345-tisíc pohľadníc, pričom online služba zaznamenala takmer 30-tisíc odoslaných pozdravov. Tieto čísla ukazujú, že aj v digitálnej ére si tradičné priania zachovávajú svoje miesto a hodnotu.
Aj keď dnes prevláda rýchla online komunikácia, pohľadnice ponúkajú niečo, čo sa nedá nahradiť. Sú to osobné odkazy, ktoré dokážu zahriat srdce a priniesť úsmev. Možno ich posielame menej, no ich význam a sila zostáva silná, a práve to robí túto malú vianočnú tradíciu stále aktuálnou.
Tagy
Súvisiace články

Miro Jaroš odhalil náklady na svoj najdrahší klip
Slovenský spevák Miro Jaroš sa vo svojom najnovšom rozhovore delí o prekvapujúce náklady na produkciu videoklipov. Zatiaľ čo bežné klipy stoja okolo 20-tisíc eur, jeho najdrahší projekt prekročil 60-tisíc eur.

Top 5 pivární v Bratislave: Kde si vychutnať pivo a jedlo
Foodbloger Čoje sa vo svojom najnovšom videu zameral na bratislavské pivárne. Prináša tipy na miesta, kde nájdete nielen kvalitné pivo, ale aj vynikajúce jedlo, vrátane rebierok a nakladaného syra.

Vianoce v Ulanbátare: Tradície a spomienky v mongolskom paneláku
Vianoce sa v Ulanbátare niesli v duchu nostalgie a prepojenia kultúr. Slovenská tradícia sa spojila s mongolskými zvykmi, čím vznikol nezabudnuteľný zážitok.
