TA1.SK
Meniny má Emília
Ekonomika

Tankovanie prémiového benzínu: Zbytočná investícia pre bežných motoristov?

2 min čítania

Mnohí vodiči sa domnievajú, že tankovanie prémiového 100-oktánového benzínu zvýši výkon ich vozidla. Odborníci však varujú, že v mnohých prípadoch ide len o subjektívny pocit, a v skutočnosti môže byť táto investícia zbytočná.

Vypočuť si článok

Tankovanie prémiového benzínu: Zbytočná investícia pre bežných motoristov?
Foto: TechByte

V súčasnosti sa medzi motoristami rozšírilo presvedčenie, že prémiový benzín s vyšším oktánovým číslom zabezpečuje lepší výkon vozidla. Avšak odborníci upozorňujú, že oktánové číslo nesúvisí s energetickou hodnotou paliva. Pre väčšinu áut je tankovanie 100-oktánového benzínu zbytočné, hoci môže mať určité výhody v podobe čistiacich aditív.

Oktánové číslo predstavuje odolnosť benzínu voči samovznieteniu pri vysokých teplotách a tlakoch vo valci. Tento aspekt je kľúčový, pretože predčasné vznietenie zmesi paliva a vzduchu môže spôsobiť takzvané klepanie motora, ktoré môže mať vážne následky na výkon a životnosť motora. Naopak, pre bežné vozidlá, ktorých výrobcovia odporúčajú 95-oktánový benzín, je tankovanie drahšieho paliva zbytočné.

Drahšie prémiové palivá môžu byť výhodné najmä pre vozidlá, ktoré jazdia menej a majú palivo v nádrži dlhší čas, keďže obsahujú čistiace aditíva, ktoré pomáhajú udržiavať palivový systém v optimálnom stave. Od roku 2020 je navyše pre slovenských motoristov dôležité, že prémiové palivá zostali pri norme E5 s nižším obsahom bioetanolu, zatiaľ čo bežný benzín prešiel na E10, čo môže zvyšovať riziko korózie.

Dôležité je, aby sa vodiči riadili pokynmi výrobcu svojho vozidla, ktoré sú zvyčajne uvedené na viečku palivovej nádrže. Pre vozidlá s vysokovýkonnými motormi je tankovanie prémiového paliva nevyhnutné, ale pre bežné automobily je to len zbytočne vyhodené peniaze. Motor nebude mať lepší „ťah“ a ani vyšší výkon, no vodič zaplatí za palivo viac, čo je v konečnom dôsledku neefektívne.

Tagy

#benzín#palivo#motor