TA1.SK
Meniny má Barbora

Slovenské školy čelí nedostatku aprobovaných učiteľov v prírodných vedách

1 min čítania

V slovenských školách narastá počet hodín fyziky a informatiky vyučovaných učiteľmi bez potrebnej aprobácie. Tento trend môže signalizovať vážny nedostatok odborníkov v týchto oblastiach.

Vypočuť si článok

Slovenské školy čelí nedostatku aprobovaných učiteľov v prírodných vedách
Foto: SME

Podľa najnovších údajov zverejnených Inštitútom vzdelávacej politiky (IVP) sa v školskom roku 2024/2025 zvyšuje podiel neodborne vyučovaných hodín vo fyzike a informatike. Pri fyzike stúpol podiel z 21,6 percenta na 24,4 percenta, zatiaľ čo v oblasti informatiky sa situácia tiež zhoršila. Tento trend súvisí s narastajúcim nedostatkom učiteľov s potrebnou aprobáciou na tieto predmety.

IVP upozorňuje, že najvyšší podiel neodborne vyučovaných hodín sa dlhodobo vyskytuje aj v predmetoch ako technika, etická výchova a občianska náuka, kde viac ako 30 percent hodín vedú učitelia bez špecializácie. Inštitút však dodáva, že nízka odbornosť nie vždy znamená nedostatok učiteľov, niektoré predmety sú vyučované bez aprobácie z dôvodu dopĺňania úväzkov učiteľov.

Na druhej strane, podiel neodbornosti klesá v predmetoch ako anglický jazyk, biológia, dejepis a telesná výchova. Napriek tomu, občianska náuka a výtvarná výchova stále vykazujú vysoký podiel neodborne vyučovaných hodín. Situácia pri iných predmetoch, ako chémia, zostáva stabilná, pričom matematika a geografia zaznamenávajú len mierne kolísanie v podiele neodbornosti.

Tagy

#vzdelávanie#učitelia#scholské politiky