TA1.SK
Meniny má Emília
Ekonomika

Slováci míňajú s rozmyslom, prekvapujú impulzívni seniori

2 min čítania

Nedávny prieskum ukazuje, že Slováci pri nákupoch preukazujú väčšiu opatrnosť. Zaujímavým zistením je, že impulzívne nakupovanie sa častejšie týka seniorov ako mladých ľudí. Zľavy sú silným lákadlom pre všetky vekové skupiny.

Vypočuť si článok

Slováci míňajú s rozmyslom, prekvapujú impulzívni seniori
Foto: TechByte

Spotrebiteľské správanie Slovákov sa v posledných rokoch mení, pričom mladí ľudia sa stávajú opatrnejšími pri svojich nákupoch. Podľa prieskumu Heureka Group až 50 % spotrebiteľov plánuje svoje nákupy vopred, zatiaľ čo impulzívne míňanie peňazí sa stalo skôr výnimkou. Šéf analytikov Andy Werner uvádza, že iba každý siedmy Slovák si dopraje impulzívny nákup bez premýšľania o dopade na rodinný rozpočet.

Zaujímavým zistením prieskumu je, že najmladší spotrebitelia vo veku 18 až 24 rokov sú najopatrnejší, pričom impulzívne nákupy priznalo len 8 % z nich. Naopak, seniori nad 65 rokov sa častejšie označujú za impulzívnych spotrebiteľov, pričom celkovo sa k impulzívnemu nakupovaniu priznalo 15 % opýtaných. Werner dodáva, že ženy majú tendenciu míňať impulzívnejšie ako muži.

Prieskum tiež odhalil, na čo Slováci najviac míňajú. Na prvom mieste sú potraviny a nápoje s podielom 19,4 %, nasleduje obuv (19,2 %) a elektronika (16 %). Rozdiely v nákupných preferenciách sú viditeľné aj medzi pohlaviami. Zatiaľ čo ženy preferujú kozmetiku a oblečenie, muži sa viac zameriavajú na elektroniku a streamovacie služby. Klinická psychologička Ivana Líbalová vysvetľuje, že tieto rozdiely sú spôsobené odlišnými hodnotami a motiváciami jednotlivých pohlaví.

Mladší spotrebitelia častejšie investujú do cestovania, zatiaľ čo starší ľudia míňajú viac na zábavu a luxusné služby. Zaujímavé je, že Slováci po impulzívnych nákupoch pociťujú väčšie výčitky ako ich českí susedia, pričom len 12 % Slovákov nemá výčitky. Najsilnejšie pocity viny sa vyskytujú u žien a starších ľudí, zatiaľ čo mladší respondenti sa s pocitmi viny vyrovnávajú lepšie.

Zľavy sa ukazujú ako najvýznamnejší spúšťač neplánovaných nákupov. Až polovica opýtaných ich označila za hlavný dôvod impulzívneho míňania. Zľavy sú najväčším lákadlom pre mladších a ľudí s nižšími príjmami. Hovorca Heureka Group Ondřej Šveda dodáva, že zľavy umožňujú spotrebiteľom kupovať kvalitnejšie produkty za nižšiu cenu, pričom cena nie je vždy najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní o nákupe.

Tagy

#spotreba#seniori#nákupy#prieskum